"Tool and Sign": The Most Famous Vygotsky's Work that He Never Wrote

  • Антон Ясницкий
Keywords: L.S. Vygotsky, Yaroshevskii, censorship, falsification, textology, comparative analysis, archive, memoirs, Tool and sign

Abstract

The article discusses the history of the creation, multiple translation, falsification and eventual publication of a text by Vygotsky and Luria. Following this publication, the text was declared one of the foundational works of Vygotsky. The study traces the way from the original version of the text (reportedly originally composed in the late 1920s) to the typed version of the text in English that Luria passed to Michael Cole for subsequent publication in the West and, finally, to the Russian version of the text that was back-translated from English when the original Russian text was lost. The study is based on the comparative structural and textological analysis of the text and its repeating fragments (i.e., the non-verbatim semantic repetitions of the text both in the Russian version and, comparatively, in the multilingual versions of the text in English and Russian). Also, the study involved the analysis of the archival documents and memoir publications. The paper demonstrates that the Russian text of the work "Tool and sign in the development of the child" that was first published in Russian in 1984 under the editorship of M.G. Yaroshevsky was created as a result of manipulations caused by the uncoordinated work of two (or more) translators and, not unlikely, further editorial interventions. The study comes to the conclusion that the Russian text of the 1984 Pedagogika Press edition of the six-volume Collected works by Vygotsky is definitely and hopelessly discredited as Vygotsky's (and Luria's) authentic text of the late 1920s-early 1930s. Finally, the paper discusses the problem of the possible periodization of this text and, further, the problem of authenticity from the standpoint of contemporary revisionist Vygotsky Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ван дер Веер, Р. (2012). Рукописи не горят, не так ли? Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна», 1, 139-144.

2. Выгодская, Г. Л., Лифанова, Т. М. (1996). Лев Семенович Выготский. Жизнь. Деятельность. Штрихи к портрету. М.: Смысл.

3. Выготский, Л. С. (1930). Проблема высших интеллектуальных функций в системе психотехнического исследования. Психотехника и психофизиология труда, 3(5), 374-384.

4. Выготский, Л. С. (1932/1968). Проблема сознания (1932). В кн. А. А. Леонтьев, Т. В. Рябова (ред.), Психология грамматики (с. 178-196). М.: Изд-во Московского Университета.

5. Выготский, Л. С. (1932/1982). Проблема сознания (1932). В кн. Л. С. Выготский, Собрание сочинений (т. 1, с. 156-166). М.: Педагогика.

6. Выготский, Л. С. (1933/1966). Игра и ее роль в психическом развитии ребенка (1933). Вопросы психологии, 6, 62-76.

7. Выготский, Л. С. (1934). Мышление и речь. Психологические исследования. М.: Соцэкгиз.

8. Выготский, Л. С. (1965). Психология искусства. М.: Искусство.

9. Выготский, Л. С. (1968). Психология искусства (2-е изд.). М.: Искусство.

10. Выготский, Л. С. (1983). История развития высших психических функций. В кн. Л. С. Выготский, Собрание сочинений(т. 3, с. 5-328). М.: Педагогика.

11. Выготский, Л. С. (1984). Орудие и знак в развитии ребенка. В кн. Л. С. Выготский, Собрание сочинений (т. 6, с. 5-90). М.: Педагогика.

12. Гольдберг, Э. (2012). «Спасибо за эти замечательные материалы - очень интересно». Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна», 1, 121-123.

13. Завершнева, Е. Ю. (2008). Записные книжки, заметки, научные дневники Л.С. Выготского: результаты исследования семейного архива (часть 2). Вопросы психологии, 2, 120-136.

14. Завершнева, Е., ван дер Веер, Р. (Ред.). (2017). Записные книжки Л.С. Выготского. Избранное. М.: Канон+ РООИ «Реабилитация».

15. Зинченко, В. П. (2003). «Да, очень противоречивая фигура...». Журнал практического психолога, 1-2, 162-179.

16. Иванов, В. В. (1976). Очерки по истории семиотики в СССР. М.: Наука.

17. Кайлер, П. (2012). «Культурно-историческая теория» и «культурно-историческая школа»: От мифа (обратно) к реальности. Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна», 1, 34-46.

18. Коул, М. (2012). Комментарии к предыдущим комментариям. Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна», 1, 128-132.

19. Люк, Х. (2010). Групповые процессы в научных исследованиях (на примере «Топологической группы» Курта Левина). Методология и история психологии, 5(3), 77-89.

20. Ренатус (Пузырей, А. А.). (2012). «Дело в том, что в архиве Выготского нашли поначалу только английскую версию этого текста...». Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна», 1, 114-117.

21. Щедровицкий, Г. П. (2001). Я всегда был идеалистом... М.: Путь.

22. Ярошевский, М. Г. (1984). Комментарии. В кн. Л. С. Выготский, Собрание сочинений(т. 6, с. 348-356). М.: Педагогика.

23. Ясницкий, А. (2011а). Изоляционизм советской психологии? Ученые, «импорт-экспорт» в науке и власть. Вопросы психологии, 6, 108-121.

24. Ясницкий, А. (2011б). «Когда б вы знали, из какого сора...»: К определению состава и хронологии создания основных работ Выготского. Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна», 4, 1-52.

25. Ясницкий, А. (2011в). Об изоляционизме советской психологии: научные публикации 1920-30-х годов. Вопросы психологии, 1, 124-136.

26. Ясницкий, А. (2012а). Изоляционизм советской психологии? Неформальные личные связи уче-ных, международные посредники и «импорт» психологии. Вопросы психологии, 1, 100-112.

27. Ясницкий, А. (2012б). К истории культурно-исторической гештальт психологии: Выготский,

28. Лурия, Коффка, Левин и др. Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна», 1, 60-97.
Published
2018-11-04
How to Cite
ЯсницкийА. (2018). "Tool and Sign": The Most Famous Vygotsky’s Work that He Never Wrote. Psychology. Journal of the Higher School of Economics, 14(4), 576-606. https://doi.org/10.17323/1813-8918-2017-4-576-606
Section
History of Psychology